Bromsar är tillgänglig för 172 bilmärken
Bromsar av godkända tillverkare:
Bromssystem: driftprinciper, fel, reparation och utbyte
Bromssystemet är avsett att stanna eller sakta ned bilen när den är i rörelse. Det används också för att hålla bilen stillastående, även i backar.
Huvudtyper
Baserat på avsett syfte:
- Primärt (service): Detta används för att sänka fordonets fart eller stanna det helt. I hydrauliska bromssystem, som finns installerade i alla passagerarfordon, överför bromsvätskan kraft från pedalen till bromsbeläggen eller bromsbackarna. I pneumatiska, som är vanliga i lastbilar, utförs denna funktion av komprimerad luft.
- Sekundärt (reserv): Vanligtvis är detta en del av det primära bromssystemet, men det kan även vara ett separat system. Det används när de primära bromsarna slutar fungera.
- Parkering (nödsituation): Detta används för att hålla bilen stillastående under en längre tid. Det hindrar fordonet från att röra sig spontant när det är parkerat i en backe och från att rulla baklänges vid start i backe. Vanligtvis har det ett mekaniskt ställdon i vilka bromsbeläggen drivs av en metallkabel. Dock finns även elektromekaniska styrdonssystem där en elektrisk motor som monteras direkt på bromsoket gör att bromsbeläggen pressas mot skivorna.
Baserat på typ av bromsmekanism:
- Med skivor: Detta system är det mest effektiva. Det säkerställer en kort bromssträcka och är resistent mot överhettning. Det är dock benäget att bli smutsigt.
- Med trummor: Detta är mindre effektivt än skivsystemet men är väl skyddat från smuts, så det kan monteras på den bakre axeln i vissa SUV:ar. Bromsbackarna slits ut långsammare.
Huvudkomponenter och driftspecifikationer hos bromssystem
Nyckelelementen i ett hydrauliskt bromssystem är en pedalbox, vakuumförstärkare, huvud- och hjulcylindrar eller bromsok, skivor eller backar samt bromsbelägg eller bromsbackar, slangar och rör. När pedalen pressas rör sig kolven i huvudcylindern och bromsvätskan komprimeras för att driva kolvarna i bromsoken eller hjulcylindrarna. Kolvarna, som är i kontakt med bromsbeläggen eller bromsbackarna, pressar dem mot skivan eller trumman.
I parkeringsbromsar används ett system av spakar och kablar vanligtvis för att överföra kraft till beläggen (backarna).
De vanligaste problemen
- Förlorad täthet i systemet, orsakat av härdade tätningar i cylindrarna (oken) eller kolvarna, eller spruckna fästen och slangar som ett resultat av en kollision.
- Bromsokens styrstift fastnar på grund av att delarna inte smörjs i tid, slitna damasker eller olämpligt smörjmedel.
- Bromsskivorna kan böjas på grund av överhettning.
- Bromsbeläggen (skorna) slits ut för tidigt eller ojämnt på grund av en aggressiv körstil, reservdelar av låg kvalitet eller fel vid installationen.
Beprövade sätt att förlänga systemets livslängd
För att säkerställa en lång och effektiv livslängd för ditt bromssystem bör du smörja okens styrstift och byta ut arbetsvätskan i god tid samt undvika en aggressiv körstil. Efter installation av nya skivor och belägg måste de bäddas in ordentligt.
Vad du bör känna till om reparation av bromssystem
Reparationer av bromssystem involverar vanligtvis installation av nya delar istället för defekta sådana. Till exempel måsten läckande slangar, rör, fästen och anslutningar, kolvar, härdade tätningar, utslitna belägg, skadade eller utslitna skivor bytas ut. Det är möjligt att återställa huvudcylindern med hjälp av ett reparationskit som innehåller o-ringar, tätningar, bussningar, kolvar och fjädrar. Det finns även reparationskit för bromsok.
Motordoctor.se: enbart högkvalitativa bildelar
I vår webbutik kan du välja ut och köpa komponenter till bromssystemet i ditt fordon utan problem. Vi erbjuder garanti på alla komponenter och många av dem är tillgängliga till kampanjpris.
Kraftigt reducerade priser på reservdelar till många märken
Handla för 2500 kr eller mer och få gratis leverans
Din beställning kommer att skickas så snart vi mottagit din betalning