Fjädring / dämpning är tillgänglig för 172 bilmärken
Fjädring / dämpning av godkända tillverkare:
Dämpningssystem: driftprinciper, fel, underhåll och utbyte
Dämpningssystemet inkluderar komponenter och monteringar som är designade att absorbera vibrationer när du kör på ojämna vägar, dämpa stötarna och även hindra bilens kaross från att svaja när du accelererar eller bromsar in. De håller karossen på önskad nivå över marken och säkerställer behaglig körning. De bidrar till god trafiksäkerhet och fordonsstyrbarhet.
Huvudtyper
Baserat på typ av stötdämpare:
- Stötdämpare med ett rör: Deras design har en aktiv cylinder som samtidigt är komponentens kropp.
- Stötdämpare med dubbla rör: Deras aktiva cylinder är placerad inuti höljet. Det finns ett mellanrum mellan väggarna.
Baserat på typ av fjädrande element:
- Med bladfjädrar: De består av flera stålplåtar i olika längd som är sammankopplade med klämmor.
- Med spiralfjädrar: De består av kablar med konstant eller variabelt tvärsnitt.
- Med torsionsstänger: De är gjorda som stavar som absorberar vibrationer genom att vridas.
- Pneumatisk (luft): De gör det möjligt att justera markfrigången. Luftbälgar kan användas tillsammans med fjädrar eller stötdämpare, eller som oberoende element.
- Hydropneumatisk: I dessa dämpningssystem är de fjädrande elementen hydropneumatiska färer fyllda med gas och vätska.
Genom justerbarhet av dämpande egenskaper:
- Icke-justerbara: Fjädrarnas och stötdämparnas egenskaper är fabriksinställda.
- Justerbara: De gör det möjligt att justera styvheten på stötdämparna, fjädringens förspänning och markfrigång.
- Adaptiva: Dämpningens intensitet ändras i enlighet med vägförhållandena. Detta blir möjligt tack vare användningen av fjädrar tillverkade av kablar med olika styvhetsgrader samt stötdämpare med solenoidventiler eller specialvätska.
Huvudkomponenter och operativa egenskaper hos dämpningssystemet
Huvudelementen i systemet är stötdämpare och fjädrar. De är fästa i bilens kaross och fjädringskomponenter genom bussningar och ibland även fästen och fjäderlock (säten). Stötdämpande stavar är utrustade med ett genomslagsstopp och en damask. Det förstnämnda är designat för att begränsa stavens rörelse när stötdämparna är helt komprimerade. Den sistnämnda skyddar monteringen från negativa inverkningar från omgivningen. Fjädrar kan vara en del av stagen eller installeras separat.
De vanligaste problemen
- Sviktande fjädrar, vilket orsakas av att de rekommenderade utbytesintervallen inte följs, konstant överbelastning av fordonet och användning av komponenter som inte passar.
- Delarnas spolar kan skadas som ett resultat av kollision eller exponering för fukt och smuts.
- Stötdämpare förlorar täthet på grund av utslitna eller skadade tätningar.
- Rostiga lock (säten) på fjädrarna i dämpningssystemet är ett resultat av frekvent körning på leriga vägar, snabba temperaturförändringar utomhus och exponering för kemikalier från vägen.
Beprövade sätt att förlänga systemets livslängd
Undvik aggressiv körning och sakta in före hinder samt vid kurvtagning. Detta kommer att reducera belastningen på komponenterna i dämpningssystemet. Kontrollera damaskerna regelbundet: om de är slitna bör de bytas ut. Rengör komponenterna från smuts: detta hjälper till att motverka korrosion.
Vad du bör känna till om reparationer av dämpningssystemet
Komponenter i dämpningssystemet kan inte repareras. Om de går sönder måste de bytas ut. Det är väldigt viktigt att installera nya reservdelar i god tid. Annars kan komponenter i upphängningen slitas ut i förtid.
Motordoctor.se: enbart högkvalitativa bildelar till ditt fordon
I vår webbutik erbjuder vi regelbundna kampanjer så att du kan köpa dämpningskomponenter till ett väldigt attraktivt pris. Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att inte missa våra bästa erbjudanden.
Kraftigt reducerade priser på reservdelar till många märken
Handla för 2500 kr eller mer och få gratis leverans
Din beställning kommer att skickas så snart vi mottagit din betalning