

Glödlampor är tillgänglig för 176 bilmärken



































































































































Glödlampor av godkända tillverkare:
Glödlampor: driftprinciper, problem, underhåll och utbyte
Glödlampor är enheter som omvandlar elektricitet till synligt ljus. De används för att lysa upp vägen, som signalenheter, för att lysa upp kupén eller separata komponenter samt övervaka prestandan hos vissa delar och monteringar.
Huvudtyper
Baserat på driftprinciper:
- Vakuumglödlampor: De använder en eldfast metalledare – volframglödtråd – som en ljuskälla.
- Halogenglödlampor: Ljus avges i dem genom en volframglödtråd, men glödlampan är fylld med halogena ångor.
- Xenon: En elektrisk båge mellan elektroderna fungerar som en ljuskälla.
- LED: Ljusavgivande diodchip producerar ljus i dessa lampor.
Baserat på närvaro av och antal gängor:
- Kilbaslampor: Iställer för en gänga är dessa artiklar utrustade med en plastsockel med terminaler som får kontakt med ledare som går ut från glödlampan. De används i instrumentpanelbelysning, de främre positionslyktorna och blinkers.
- Med en gänga: Gängan är vanligtvis tillverkad av metall. Den kan ha olika former. Denna typ av lampor är den vanligast förekommande.
- Med två gängor: Gängorna är placerade på motsatta sidor av lampans skyddshölje. Dessa enheter används ofta för interiörbelysning.
- Med en glasgänga fastlödd i sockeln: Glödlampan och sockeln formar en enda enhet. De används i instrumentpanelbelysningen och displaybakgrundsbelysning.
Glödlampors driftspecifikationer
Halogen- och vakuumglödlampor har ett glashölje som skyddar deras komponenter från omgivningen samt håller gasen eller vakuumet inuti artikeln. Inuti höljet finns elektroder med ledare anslutna till gängan. Den sistnämnda används för att säkra komponenten i sockeln och för att driva elektroderna. Xenonglödlampors design har två skyddshöljen: ett bågrör inuti den andra glödlampan. Den förstnämnda är fylld med xenon. Det finns en elektrod bredvid gängan. Den andra är placerad i glödlampans motsatta ände. Hög spänning bör appliceras på elektroderna för att skapa en elektrisk båge mellan dem. En tändare används för detta syfte.
LED-glödlampor har en mer komplex design. Deras gänga innehåller en styrenhet, en LED-drivenhet som ger ström till dioderna och ibland en kylfläns designad att kyla ned komponenten.
De vanligaste felen
- Lampans skyddshölje kan gå sönder på grund av en kollision eller oaktsamhet vid reparationer.
- Skyddshöljet kan spricka efter en plötslig temperaturförändring, till exempel när du kör igenom en djup vattenpöl med dåligt tätade lampor.
- Tändare kan gå sönder om deras höljen inte är lufttäta och fukt eller smuts tar sig in.
- LED:er överhettas om kylflänsen slutar fungera. Detta kan inträffa om kablarna går sönder på grund av vibrationer.
- Skyddshöljet på halogenlampor blir immigt om flott ackumulerar på dess yta. Detta inträffar om du vidrör dem med bara händer under exempelvis en installation.
Beprövade sätt att förlänga glödlampans livslängd
Det är viktigt att se till att artikeln är säkert fäst. Det är även nödvändigt att säkerställa pålitlig kontakt mellan gänga och sockel. Fordonets huvudbelysning bör fungera ordentligt. Du bör bära handskar eller använda en trasa vid installation av halogenlampor. Lampornas höljen bör alltid vara lufttäta.
Vad du bör känna till om att reparera glödlampor
Dessa komponenter kan inte repareras och bör bytas ut vid fel. Att köra med trasiga lampor är besvärligt och dessutom förbjudet enligt lag när det kommer till exempelvis strålkastare.
Motordoctor.se: enbart högkvalitativa bildelar till ditt fordon
I vår onlinebutik kan du köpa alla typer av glödlampor för bilar. De kännetecknas av utmärkt kvalitet och blir dina till ett överkomligt pris.
Kraftigt reducerade priser på reservdelar till många märken
Handla för 2400 kr eller mer och få gratis leverans
Din beställning kommer att skickas så snart vi mottagit din betalning